>>op welke manier wordt de nodige informatie verzameld?
Je verzamelt niet alleen informatie door het laten uitvoeren van gestandaardiseerde en klassiekere vormen van toetsen, zoals het laten beantwoorden van schriftelijke toetsvragen. Je vergaart ook informatie door middel van observaties, audio/video-opnames en gesprekken met de studenten zelf.
Het verzamelen van veel soorten relevante informatie is van belang voor het optimaliseren van het leerproces van je studenten en van het onderwijs dat je aanbiedt. Zo kunnen studenten je tijdens een gesprek bijvoorbeeld duidelijk maken welke strategieën ze gebruiken bij het uitvoeren van een taaltoetstaak. Op basis daarvan kan je je studenten feedback geven en krijg je zelf feedback over je onderwijs wat betreft het aanwenden van strategieën.
Je kan de student ook een portfolio laten samenstellen. Een portfolio is een verzamelmap van werkstukken waarmee een student bewijst dat hij of zij bepaalde taalcompetenties beheerst. Dat vereist van de student dat deze zeer kritisch de eigen prestaties beoordeelt en zelfreflectie kan toepassen. De student zal daarin begeleid moeten worden. Daarnaast vraagt het gebruik van de portfolio van jou als docent dat je evalueert of de inhoud van de portfolio voldoende bewijs levert voor het behalen van de tussentijdse onderwijsdoelen of voor het behalen van de einddoelen. Om een zo objectief mogelijk oordeel te geven, wordt bij de eindbeoordeling vaak een tweede beoordelaar of een examencommissie ingeschakeld. Ook gebruikt men de portfolio dan vaak in combinatie met andere vormen van toetsing.
terug>>